Velkommen til Würth Norge Kundesenter: 464 01 600  
<p>Stadig flere bobiler på veiene betyr økte muligheter for service og reparasjoner for ditt bilverksted. Da er spørsmålet om du har utstyret som skal til for å løfte slike kjøretøy.</p>

#Produkt og fagtips

Skal du løfte bobil eller caravan? Dette er utstyret du trenger i bilverkstedet

Stadig flere bobiler på veiene betyr økte muligheter for service og reparasjoner for ditt bilverksted. Da er spørsmålet om du har utstyret som skal til for å løfte slike kjøretøy.

Bjørn Engh

Bjørn Engh

on., 01.03.2023

Stadig flere bobiler på veiene betyr økte muligheter for service og reparasjoner for ditt bilverksted. Da er spørsmålet om du har utstyret som skal til for å løfte slike kjøretøy. Det samme gjelder caravan.

Både bobil og caravan krever tilpasset løfteutstyr. Det som skiller disse fra personbiler er at de ikke har vanlige løftepunkter. I stedet må løfteren kunne rekke innunder bilen og løfte på rammen.

Det krever spesielle løftere - enten en kjørebaneløfter eller en tilpasset søyleløfter. Området er ikke altfor komplisert, og det gir mulighet for å utvide oppdragsmengden.

FLEKSIBLE LØSNINGER

En av utfordringene med både bobil og caravan er fravær av kanaler. Det betyr at en ordinær søyleløfter kommer til kort. Mens en personbil har kanalpunkter som gir trygge løft, bygger bobil og caravan på en ramme.

Og disse rammene bli stadig mindre og spesielle på nye modeller. Derfor har du behov for en fleksibel løsning.

Her har vi tre alternativer:

En to-søyler kan benyttes på noen få typer bobiler, men de fleste krever universalutstyr.

Mobile løftesøyler kan gjøre trygge løft med både bobil og caravan. Men karosseriene er brede, så søylene krever romslige lokaler. For caravan har vi noen ekstra utfordringer, som vi kommer tilbake til.

La oss ta detaljene med kjørebaneløfteren først

FRIHJULSLØFT

Kombinert med frihjulsløft er kjørebaneløfteren et effektivt redskap. Du plasserer bobilen eller caravanen på kjørebanen, som bildet viser, og hele installasjonen løftes til arbeidshøyde. Nå kan du montere et rammeadapter på frihjulsløfteren.

Dette er en egen løfter som favner tre meter i lengderetningen og hele understellets bredde. Da kan du heise bobil eller caravanen etter rammen, får hjulene fri fra kjørebanen og kan utføre service og reparasjoner på hjuloppheng, bremser mm.

UTFORDRING MED DRAGET

En forutsetning for å løfte caravan med et sett mobile løftesøyler, er at søylene kan kjøres separat. Når du trykker på opp-knappen på de rimeligste settene, går alle fire søyler opp samtidig. Og alle fire må være påkoblet for at ting skal virke.

Med en 1- eller 2-akslet caravan holder det ikke å løfte bare på de punktene. Også draget må ha støtte. Derfor må du kunne kjøre opp kun tre søyler.

Deretter plasserer du støttebukker på rammen og senker de to søylene som hjulene står på. Dermed er det arbeidsrom for å gjøre service og utbedringer.

KREVER PLASS

Hvis jeg skal sammenligne de tre alternativene, passer en tosøyler til bare noen få bobil-modeller. I tillegg må du legge deg under bilen for å finne festepunkter for rammeadapteret. Det er en fordel med leddede løftearmer.

Mobile løftesøyler med separat kjøring gir god fleksibilitet, mens kjørebaneløfteren tar merkbart mindre plass i bredden enn denne. Bobil og caravan er gjerne 2,5 meter brede, så søylene krever mye areal når de er i bruk.

Mobile løftesøyler kan være en løsning hvis volumet av slike oppdrag ikke er så høyt. De hentes frem ved behov.

Kjørebaneløfteren kan felles ned i gulvet for å utnytte arealet til andre oppgaver. Den løsningen er trolig mest aktuell ved nybygg av verkstedlokaler.

Les også: Starte bilverksted - bygg stort nok!

PASS PÅ VEKTEN

Husk at vektfordelingen kan være annerledes på bobil enn andre kjøretøy, særlig med store overheng. Det gjelder å være forsiktig og ta hensyn til alle muligheter når du skal løfte. Derfor kan det være en god idé å sjekke i instruksjonsboka hvor løftepunktene befinner seg. Det kan gi deg et godt bilde av vektfordelingen på den aktuelle bilen.

Dette er et generelt trekk ved moderne biler: Det er ikke lenger slik at det er uten betydning hvor de løftes.

ANTIRUSTBEHANDLING

Mange understell på bobiler og caravaner er behandlet med en form for rustbeskyttelse. Et tykt lag understellmasse i kombinasjon med glatte gummiputer kan føre til at vogna sklir på løfterens armer, noe som kan skape farlige situasjoner.

Problemet er størst for større kjøretøy med ujevn vektfordeling. Dette problemet unngår du ved å benytte ramme-adapterne som vi snakket om tidligere.

Med noen enkle grep klargjør du verkstedet for løfting av bobil og caravan - og øker mulighetene for flere oppdrag.

Og vær obs: Sjekk at takhøyden holder!

Last ned gratis guide: