Velkommen til Würth Norge Kundesenter: 464 01 600  
<p>Med litt planlegging kan dekkskift-sesongen bli svært så lønnsom. Effektiv og hurtig dekkskift kan i tillegg bygge gode kunderelasjoner. </p>

#Produkt og fagtips

Planlegg verkstedet for dekkskift-sesongen

Med litt planlegging kan dekkskift-sesongen bli svært så lønnsom. Effektiv og hurtig dekkskift kan i tillegg bygge gode kunderelasjoner.

Sven Olav Szallies

Sven Olav Szallies

ti., 15.11.2022

Stadig flere bilister overlater skifte av dekk til verkstedet, og med litt planlegging kan dekkskift-sesongen bli svært så lønnsom. Effektiv og hurtig dekkskift kan i tillegg bygge gode kunderelasjoner. Er du forberedt på storinnrykk?

Det gjentar seg hvert år. Det første snøfallet - eller den første sommerdagen - kommer som julekvelden på kjerringa på titusenvis av norske bilister, og mange av dem oppsøker det nærmeste verkstedet for å få lagt om dekkene i en fei. En god kundeopplevelse med effektiv service gir ikke bare økt omsetning, men også større sannsynlighet for at kunden kommer tilbake neste gang han trenger verksted. Det dreier seg om flyt og planlegging. Med disse enkle rådene gjør du verkstedet klart til å gjøre jobben.

1. GOD ORGANISERING SKAPER TRIVSEL OG EFFEKTIVITET

Stort trykk og mange kunder krever orden og fastlagte rutiner. Hvor mye tid går bort for å lete etter det rette utstyret eller akkurat den ventilen som må til? Hver unødig bevegelse eller operasjon hemmer effektiviteten og senker servicegrad og trivsel. Planlegg arbeidsstasjonene nøye og sørg for at alt medarbeiderne trenger har sin faste plass.

2. HA DET RETTE MATERIELLET

Har du det nødvendige utvalg i avbalanseringslodd, ventiler og annet nødvendig materiell? Med en liten investering i forbruksmateriell sikrer du deg mot å måtte avvise kunder og gå glipp av både omsetning og god relasjonsbygging. Den ventilen som ikke finnes på verkstedet, kan fort bli den dyreste. Sørg for å ha det nødvendige sortimentet i god tid før sesongstart.

3. ER MUTTERTREKKERNE I ORDEN?

Godt verktøy er halve jobben, og dager med kontinuerlig hjulskift går hardt ut over muttertrekkerne. Slitte og upresise piper gir defekte bolter og muttere. Sørg for å etterse verktøyet på alle arbeidsstasjonene og bytt ut det som har sett sine beste dager. Både kunden og mekanikerne vil takke deg!

4. ER MASKINENE I TIPP TOPP STAND?

Med kø foran verkstedet er maskinstans det siste du ønsker. Nedetid på maskinene betyr tapt omsetning og irriterte kunder. Maskinservice i forkant av sesongen er en god investering som sikrer problemfri avvikling av hundrevis av lønnsomme oppdrag og fornøyde kunder.

5. KJØP NYTT FØR DET GAMLE RYKER

Det er sunn økonomi å få mest mulig ut av utstyr, verktøy og maskiner. Men den dagen utstyret ryker, taper du verdifull tid på å erstatte det. Gjør regnestykket: Hvor mye taper du på en dags nedetid på kompressoren? Eller de to timene det tar å erstatte ødelagte trekkere? Det er en god regel å kjøpe nytt utstyr før det gamle ryker. Det lønner seg i lengden.

DET HANDLER OM FLYT

Travle tider betyr ekstra belastning på mannskap og utstyr. Og ekstra krevende kunder, som vil vite å sette pris på god service. God organisering, riktig materiell og maskiner i god stand betyr trivsel, effektivitet og fornøyde kunder som kommer tilbake neste gang de trenger verkstedtjenester. Det handler om flyt, om å tilrettelegge for at hver enkelt operasjon kan utføres presist og effektivt. Uten nedetid og unødig irritasjon. Slikt blir det lønnsomhet av.

Last ned gratis e-bok: