Velkommen til Würth Norge Kundesenter: 464 01 600  
<p>Tenker dere leveringssikkerhet på verkstedet? Produksjons- eller arbeidsstopp som følge av feil på verkstedutstyr eller manglende deler kan koste dere dyrt.</p>

#Service og tjenester

Leveringssikkerhet når det uforutsette skjer på verkstedet

Tenker dere leveringssikkerhet på verkstedet? Produksjons- eller arbeidsstopp som følge av feil på verkstedutstyr eller manglende deler kan koste dere dyrt.

Ole-Petter Bjerke

Ole-Petter Bjerke

to., 28.07.2022

Leveringssikkerhet for håndverkere

Tar du høyde for uforutsette mangler når du velger leverandører av utstyr og forbruksmateriell til verkstedet? I noen situasjoner vil servicegrad og leveringsdyktighet ha en langt større verdi for deg enn innkjøpspriser.

Du har kanskje hørt at den dyreste delen er den du mangler? Når feil på verkstedutstyr eller manglende forbruksmateriell fører til produksjons- eller arbeidsstopp, kan de små delene bli både dyre og plagsomme.

«NOE SÅ TYPISK!»

Det er snøkaos og brøytebilen skal kjøre hele natta. Så ryker hydraulikkslangen foran. Får dere ikke tak i en ny slange den kvelden, skaper det problemer for mange mennesker.

En hel maskinpark skal gjennom en revisjon i helga, og produksjonen må være i gang igjen på mandag. Torsdag ettermiddag oppdager du at dere mangler 12 bolter. Blir det produksjonsstopp, så betyr det 12 ekstremt dyre bolter!

En båteier på ferie har hatt et uhell og kommer til verkstedet ditt for å få fikset problemet. Kunden er utålmodig og betalingsvilling, men du har ikke den ene delen som trengs for å få båten tilbake på vannet. Kunden går til en konkurrent av deg i stedet.

Det finnes utallige eksempler på manko-situasjoner - vi har bare skissert noen tilfeldige her. Jeg er ganske sikker på at de fleste som jobber på verksted kan fortelle en eller annen historie om den «lille» delen som klusset det til for den store jobben!

DOMINOEFFEKT

Når du ikke kan utføre den jobben som kunder og oppdragsgivere forventer at du skal gjøre, risikerer du å tape mer enn bare det ene oppdraget det er snakk om. Du risikerer blant annet at kunden går til en konkurrent, og at din leveringsdyktighet blir dratt i tvil. Kanskje mister du muligheten for flere oppdrag for den kunden det gjelder, og trolig går du glipp av en anbefaling som kunne gitt deg flere jobber.

Når skaden først har skjedd, hjelper det deg lite å skylde på en slange, en bolt eller en annen del som manglet.

HVA GJØR DERE NÅR DE UFORUTSETTE SKJER?

Det er faktisk mulig å forutse og planlegge for uforutsette mangler på verkstedet. I hvert fall til en viss grad. Dere vet selvsagt ikke akkurat hvilken del dere kommer til å mangle neste gang, eller hvilket utstyr som ikke virker akkurat når dere trenger å bruke det, men det er fullt mulig å ha en plan for hva dere gjør når det skjer. Planen lager dere langt på vei med å svare på følgende kontrollspørsmål:

  • Har dere oversikt? Alle «krisesituasjoner» trenger et overblikk. Mangler dere virkelig den delen dere trenger, eller er det bare slik at dere ikke finner den? Oversikt og orden på verkstedet er en nøkkelfaktor for effektivitet og lønnsomhet. Å vite hva dere dere har (og ikke) sparer både tid og utgifter til unødvendige innkjøp.
  • Hvilken leverandør kan levere det dere mangler på raskeste mulige måte? Sett opp en liste over de leverandørene dere bruker med kontaktdetaljer for bestilling. Merk ut de som kan levere ekspress. Sørg for at listen er kjent og tilgjengelig for alle ansatte.
  • Hvilken servicepartner kan komme raskt til dere og reparere eller bytte utstyr? Samme som over: Lag en liste over servicepartnere med kontaktopplysninger og ha den synlig et sted hvor de ansatte finner den når de trenger det.

SPØR OM SERVICE- OG LEVERINGSGRAD

Leverandørene dine skal jo helst være løsningen i de uforutsette hendelsene, men i noen tilfeller kan de faktisk være selve årsaken til problemene! For eksempel når materiellet til den planlagte jobben er bestilt, men ikke blir levert i tide. Eller det du får levert er noe annet enn det du bestilte, og jobben ikke kan gjøres likevel.

En måte å unngå slike situasjoner, er å velge leverandører som bestreber seg ekstra på å få varene helt fram til kundene. Spør hvilken leveringsgrad de kan vise til. Hvis de måler service- og leveringsgrad, betyr det at de har fokus på logistikk og leveringssikkerhet. Det er alltid en fordel for deg som kunde!

DET DU TRENGER, NÅR DET KNIPER

Se også etter leverandører som kan tilby både bredde i sortiment og høy grad av tilgjengelighet. Det hjelper dere lite at den leverandøren som kan levere drillen er tilgjengelig døgnet rundt, når skruene du trenger til jobben må bestilles fra et lager i utlandet, og det tar en uke før du har de hos deg.

Når du virkelig trenger den ene delen du mangler, er det ikke lenger så nøye hva det koster å få tak i den. Det viktige er at du får den, slik at du unngår større tap.