Hva skal til for at du kan tilby service på elbiler på verkstedet ditt?

Elbilboomen er over oss for alvor. Disse bilene skal også på verksted, og du trenger både spesialutstyr og kompetanse for å utføre servicen.

I Norge ruller det godt over 100.000 elbiler på veiene. På fem år har antallet elbiler blitt mer enn tidoblet. Snart er to av ti nye biler som selges, drevet frem av elektrisk, fornybar energi. Norske myndigheter har som mål at det bare skal selges nullutslippsbiler fra 2025. Det betyr at salget av elbiler bare vil øke i årene som kommer.

Endel later til å tro at elbiler ikke trenger service. Det er feil!

Prisedebatt på service for elbiler

Elbileiere har tidligere reagert på at de må betale tilnærmet lik pris på service for sin elektriske bil som for en bensin- eller dieselbil. Dette til tross for at det er langt færre servicepunkt og bevegelige deler på en elbil.

For tre år siden dokumenterte Dagens Næringsliv ulikhetene i prisnivået for servicer på elbil. Da gikk diskusjonen høylytt om priser og innhold i servicene som ble utført. Blant annet skyldtes dette at det stort sett var merkeverkstedene som utførte service på elbiler. Svært få såkalte frie verksteder hadde utstyr og kompetanse til å gjennomføre elbilservice. Den siste tiden har dette forandret seg. De frie verkstedene har sett at det vil komme en vekst på dette området og har tilpasset seg. Det har igjen ført til en hardere konkurransesituasjon som kommer forbrukerne til gode. Når nybilgarantien går ut kjøper eierne servicetjenester der de får best service og til en god pris. Konkurransen står både mellom merkeverksteder og uavhengige verksteder.

Da Norsk Elbilforening høsten 2016 gjennomførte en ny undersøkelse blant sine medlemmer og spurte om de var fornøyde med pris og service, fikk de til svar at over 80 prosent av elbilistene opplevde servicen som god eller svært god. Brorparten mente også at prisen var fornuftig.

Forskjell på elbil og andre biler

En elektrisk drevet bil har for eksempel ikke behov for kontroll av drivreimer eller skifte av motorolje og filter. 

Utskiftingen av deler på service er sterkt redusert. På enkelte biler er pollenfilteret i klimaanlegget den eneste delen som skal skiftes. Dermed forsvinner også fortjenesten ved salg av deler til service i stor grad.

LES OGSÅ: Sju tjenester som øker kundebindingen til verkstedet ditt

Det du gjør både på en bensin-/dieselbil og på en elbil, er for eksempel å sjekke eller bytte bremsevæske, kupéfilter og vinduspusserblad. I tillegg må du kontrollere hjuloppheng og bilens lysfunksjoner. Klimaanlegget har behov for jevnlig service, uavhengig av motoralternativ. Alle nyere biler er avanserte datamaskiner og du må ha utstyr som gjør deg i stand til å utføre nødvendig diagnose før en eventuell feilretting.

Du trenger spesialutstyr

Om ditt bilverksted skal gjennomføre service på elbiler må du i tillegg til å investere i kompetanse på denne type biler, også skaffe noe spesialutstyr:

  • Sertifiserte sko og klær slik at ikke strømmen går tvers gjennom deg og ned i bakken om du skulle være uheldig.
  • Verktøy for demontering av hovedstrømledninger
  • Utstyr for å blinde hovedstrømledninger, slik at du ikke får støt.
  • Eventuelt en avsperring rundt elbilen, dersom du må forlate arbeidsplassen der elbilen er plassert.
  • Spesialutstyr til å rengjøre og smøre. På en elbil det mer som skal rengjøres og smøres enn på en vanlig bil.
  • Utstyr for å gjennomføre batterisjekk

Tilstanden til batteripakken er avgjørende for bilens helsetilstand. Om batteriene begynner å miste kapasitet vil det merkes på kjørelengden. Skal du selge eller kjøpe en brukt elbil er det viktig at du får sjekket batteriene hos et verksted med denne typen diagnostiseringsutstyr.

LES OGSÅ: Hvorfor må mitt verksteds servicepartner være akkreditert etter ISO 17025?

Fremtiden er elektrisk

Regjeringen legger til rette med null moms, ingen engangsavgift og gratis eller minst halv pris på parkering, ferger og i bomringer. Går det som de vil, ruller det elbiler overalt om ganske få år. Da må ditt bilverksted være tilpasset kravene som settes til service av elektriske biler. Skal du fortsatt tjene penger på verkstedet må du ha flere serviceplasser, riktig utstyr og kompetanse hos bilteknikerne dine.

 

SE VIDEOSERIE: KLARGJØRING AV BIL Nedvask, avfetting, voksing og polering slik proffene gjør det.