En skrue er ikke en skrue når det kommer til kvalitet.

Vil du etterlate et inntrykk av kvalitet i de jobbene du gjør, må du også levere kvalitet underveis. Kvalitet begynner med den minste skrue eller spiker og slutter når kunden er fornøyd.

Hva er egentlig kvalitet? For mange er det subjektivt. Noen liker datteren og noen liker moren. Innenfor vårt fagfelt er det derimot mer tydelig hva som er kvalitet og hva som ikke er det. Kvalitet viser til hvordan forbrukeren eller tilbyderen opplever tjenesten eller varen.

Ofte settes ordet kvalitet opp mot kvantitet som motsats, eller at noe er billig – og dermed dårligere. Det er ikke dermed sagt at kvalitet behøver å koste all verden.

Ulike typer kvalitet

Innenfor bygg og tekniske fag finnes det kvalitetskontroller som vi må forholde oss til. Da blir det ikke et spørsmål om pris, men om å levere over den grensen som settes for god nok kvalitet, og helst enda bedre.

I faglitteraturen deler man opp kvalitetsbegrepet i fire underkategorier:

Relasjonskvalitet

Handler om forholdet mellom servicearbeidere og kunder og at det preges av god kommunikasjon, vennlighet, høflighet og pålitelighet.

LES OGSÅ: Bør jeg ta imot selgere på byggeplassen?

Teknisk kvalitet

Handler om produktets ytelse. Starter bilmotoren? Fungerer varmeanlegget? Går drillen feilfritt? Er skruene rette?

Funksjonell kvalitet

Handler om hva et produkt gjør for oss. En vannkran skal gi oss varmt og kaldt vann. En turistbuss skal frakte folk og et dørhåndtak skal åpne eller lukke ei dør – mange ganger.

Estetisk kvalitet

Handler om utseende og de fysiske omgivelsene. Beliggenhet, arkitektur, møblement og mer.

Skal du lykkes i å skape kvalitet over tid må du treffe innenfor flere av kategoriene. Fordi forventningene hos kundene er forskjellige, bruker vi begrepet «rett kvalitet».

LES OGSÅ: Slik får du sjefen din til å kjøpe skikkelig verktøy

HVA Sparer du på Å KJØPE billige skruer?

Et uomtvistelig faktum er at du til et byggeprosjekt må velge utstyr som holder mål. Er du ute etter å spare penger og kjøper dårligere skruer fordi de er billigere, så risikerer du faktisk at noe kan falle ned eller blir ødelagt.

Kanskje sparte du noen hundrelapper på innkjøpet, men du må møte opp igjen og gjøre jobben på nytt. Det koster garantert mer. Da hjelper det lite at du kom til avtalt tid om morgenen og var både høflige og imøtekommende. Kvalitet må gjennomsyre alt du gjør.

En skrue er ikke en skrue, nemlig. En godt designet skrue kan spare deg tid, frustrasjon, strøm på batteriet og verktøyslitasje. Som bonus får du fornøyde arbeidere som ikke ergrer seg over dårlige gjenger, stammer som knekker og skruehoder som fliser opp.

Her er en liten video som viser hva kvalitetsforskjell på skruer er i praksis:

 

Oppsiden VED å levere kvalitet

Lykkes du med å skape kvalitet i alle ledd oppnår du blant annet:

  • Bedre prosesskvalitet i firmaet
  • Mindre risiko for skader under utførelse
  • Mindre risiko for skader og uhell i ettertid
  • God framdrift underveis – du slipper reparasjoner og driftsstans
  • Når jobben er avsluttet er den ferdig - du behøver ikke å komme tilbake for å gjøre arbeid om igjen

Målet med å levere kvalitet er å tilfredsstille kundens krav og å treffe på forventningene. Lykkes du med det, vil kunden velge deg igjen. I tillegg blir fornøyde kunder gode ambassadører for deg og kan anbefale deg og dine tjenester til nye, potensielle kunder. 

Last ned gratis oversikt SPIRALBOR-GUIDEN: Bortyper og egnede materialer